بررسی برجسته سازی در زبان طنز از دیدگاه هنجار گریزی لیچ؛ نگاهی به کاریکلماتورهای پرویز شاپور
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سیده بهار میر مهدی
- استاد راهنما فرزان سجودی بهمن زندی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1387
چکیده
در این پژوهش چگونگی برجسته سازی در زبان طنز از دیدگاه شعرشناسی لیچ والگوی نشانه شناسی شعر سجودی با نگاهی به کاریکلماتورهای پرویز شاپور بررسی شده است. شیوه کار به این صورت بود که ابتدا الگوی شعرشناسی لیچ در کاریکلماتورها به کار بسته شد تا وجود هنجارگریزی یا عدم وجود آن مشخص شود. پس از آن در مواردی که هنجارگریزی معنایی مشاهده شد، الگوی نشانه شناسی شعر سجودی به کار گرفته شد تا به بررسی جزئی تری دست بزنیم. یافته ها حاکی از آن است که هنجارگریزی عاملی بسیار موثر در خلق زبان طنز کاریکلماتورها است؛ 97 %) از موارد دیگر بود. / چرا که مواردی که در اثر هنجارگریزی ساخته شده اند، بسیار بیشتر ( 39 مطابق با الگوی لیچ، نمونه های ساخته شده در اثر هنجارگریزی معنایی نسبت به دیگر انواع 97 % ) را به خود اختصاص داده است. / هنجارگریزی، درصد بسیار بالا و معناداری ( 99 بنابر الگوی سجودی، از میان دو عامل تجریدگرایی و تجسم گرایی، تجسم گرایی با درصد بسیار بالا و 98 %) نسبت به تجریدگرایی عامل ساخت بسیاری از کاریکلماتورها بود. شایان ذکر است / معناداری ( 63 نگارنده در این بررسی با مواردی خاص مواجه شد که با دو عامل تجریدگرایی و تجسم گرایی قابل توجیه نبودند که نام "کمیت گرایی" و "شمایل انگاری" به این موارد اختصاص داده شد. از میان 27 %) به ترتیب بیش از / 39 %) و جسم پنداری ( 8 / زیر مجموعه های تجسم گرایی، انسان پنداری ( 58 دیگر موارد در خلق کاریکلماتورها موثر بوده اند. محقق با توجه به یافته های تحقیق بر این عقیده است برجسته سازی زبان طنز همانند زبان شعر با گریز از هنجارها صورت می گیرد. در این میان هنجارگریزی معنایی نقش اصلی را به عهده دارد.
منابع مشابه
کودکانه ها در کاریکلماتورهای پرویز شاپور
پرویز شاپور- پدر کاریکلماتور ایران- از معدود چهرههایی است که توانست در دو حوزهی طنز کلامی و ترسیمی، تصاویری شاعرانه، طنزآمیز و کودکانه بیافریند و همزیستی مسالمتآمیزی بین خود با طبیعت و اشیاء بیجان برقرار کند که اغلب صورتی فانتزی، شیطنتآمیز و کودکانه دارد. در هشت کتاب او با عنوان قلبم را با قلبت میزان میکنم، این کودکانهها به شش صورت و اغلب با زیرساختی فانتزی دیده میشوند که عبارتند از: ۱...
متن کاملتلفیق احساسات ناهمگون و متضاد (گروتسک) در طنز و مطایبه (نمونة مورد مطالعه: کاریکلماتورهای پرویز شاپور)
گروتسک (Grotesque)مفهوم، فن یا سبکی در هنر و ادبیات است که در آن ادیب یا هنرمند تلاش میکند دو حس ناسازگار ترس (دلهره یا انزجار) و خنده (طنز و مطایبه) را هم زمان به مخاطب خویش القا کند. این مفهوم امروزه توصیف کنندة دنیای پریشان و از خود بیگانه است؛ یعنی دیدن دنیای آشنا از چشم اندازی بس عجیب که آن را ترسناک و مضحک جلوه میدهد. بارزترین ویژگیهایی که یک اثر را گروتسک میسازد، عبارت است از: ناهما...
متن کاملکودکانه ها در کاریکلماتورهای پرویز شاپور
childlike images in parviz shapour΄s cari-kalamaturs a. safaei* l. darvishalipour astaneh** guilan university abstract parviz shapour (1302 -78) the father of iran΄s cari-kalamaturs (a portmanteau word consisting of caricature and kalame, word in persian—usually a one line satirical sentence in persian) is one of the few people who have who created childlike, satirical imagery...
متن کاملبررسی هنجار گریزی نوشتاری در اشعار سمیح قاسم بر اساس نظریه لیچ
آشنایی زدایی، یکی از مهمترین عناصر سبک ساز در یک متن ادبی به شمار میرود که طرز بیان ویژه ادیب را مشخص میکند. این تکنیک زبانی، گونههای مختلفی دارد که یکی از آنها خروج از نرم معمول نوشتار است. هنجار گریزی نوشتاری در واقع تغییر صورت نوشتاری کلمه یا متن است که معانی جدیدی به متن اضافه میکند. بسامد چنین سبکی در شعر سمیح قاسم چنان زیاد است که به نوعی ذاتی اشعار او شدهاست. بدین ترتیب، مقال...
متن کاملاز نشانه شناسی، هنجار گریزی و تصویر خیال تا زبان شعر؛ نقد آرا و دیدگاه ها
در نقد ادبی امروز از سه دیدگاه نشانه شناسی، هنجارگریزی و تصویر خیال به بررسی این موضوع پرداختهاند که چگونه و چه عواملی زبان خودکار را به زبان شعر نزدیک و تبدیل میکند. نکته جالب توجّه این جاست که هر سه دیدگاه مذکور به یک نتیجه کلّی رسیدهاند و آن این که زبان خودکار در حوزه شعر و ادب از کارکرد عادی و روزمرّه خود خارج میشود؛ امّا طرز تعبیر و پرداختن به جزئیّات و شرح این موضوع در این سه نظریّه در بعضی...
متن کاملبررسی هنجارگریزیهای به نگاهم خوش آمدی پرویز شاپور
فرمالیستهایی چون شکلوفسکی در بررسی اثر دیدگاه فرامتنی را به کناری مینهند و باتوجهبه خود متن و عناصر و مؤلفههای درونمتنی به ادبیت متن دست مییابند و کمتر به تَسری عوامل فرامتنی به متن توجه دارند. اینان ویژگی «شگفتی» را در زبان ادبی قائلاند و به نگاه متفاوت به امور عادی باور دارند و در این مسیر، انواع هنجارگریزی را باعث آشناییزدایی میدانند. پرویز شاپور، علاوهبر نگاه متفاوتش به ژان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023